sunnuntai 18. marraskuuta 2012

Harva tietää että olen koulutukseltani kemisti.

Minä olen saanut koulutuksen 'Puistokemistiksi'.
Alan ainoa koulutuskeskus sijaitsi Tervolankunnan Runkauksenkylässä.
Tämä ulkoilmaelämään valmistava veneenalla asustavien alanmiesten opinahjo, Venekumotun kansakoulu lakkautettiin keskioluen vapauduttua (1969) tarpeettomana, koska itseopiskelun mahdollisuudet alalle olivat huomattavasti helpottuneet.
Tässä kurssilaisia vuodelta 1957
Koskaan en ole koulutustani vastaavalla alalla toiminut, sillä aloitin työelämäni 15 vuoden ikäisenä metsätöillä, sen jälkeen neljännesvuosisata meni metallialalla kotimaata ja vähän ulkomaitakin kierrellen, jonka jälkeen olenkin toiminut hierojana.
Minun nuoruudessani  ei työttömyyspäivärahoilla kauan  notkuttu
jos ei töitä muuten löytynyt, järjestettiin hätä-aputöitä.
Tässä raivaushommissa Hangonseuduilla -60 luvulla.
Tässä kuvassa vielä tukkaa takanakin, ja elämä edessä, oi niitä aikoja.
Tuo rekillä roikkuva apina, Kemin Sauvosaaren pururadalla olen minä vuona 1975,
silloin lenkkikengät olivat vielä ympäriinsä nahkaa.
Sitten viimein päästään varsinaiseen asiaan, tuo laidimmainen kuva jolla posket on kun porsaalla olen minä, olin armeijassa Suomenlinnan rannikkotykistörykmentissä lihotettavana.
Ja mikä pahinta, posket alkaa muotoutua samaan formaattiin nytkin, ko ei viitti liikkua. Ei kai se auta kun mennä sääliä kerjäämään.

4 kommenttia:

  1. Se on tällä myöhäiskeski-iällä vaikiaa kun ei tiijä onko vanahus vai vieläkö yrittäs jatkaa nuorukaisten harrastuksia. Mullakin oli aikomus huipentaa urheilu-urani ens kesän finaalivuoteen, mutta ei taaskaan pysty reenaan vaivojen takia. Ulkona on lumeton maa ja aamuhämärän jälkeen alkaa heti iltahämärä, kyllä niin masentaa.

    VastaaPoista
  2. Kyllä tämä pimeys tympii, niin kun kaikki muukin.
    Maha kasvaa kun ei paljon viitsi liikkuakaan, syödä kyllä viitsii.
    Ei oo vanhuus mukavaa..

    VastaaPoista
  3. PS.
    Nuoriso vielä jaksaa ottaa ilon irti, niinkuin tuo minun lenkkikaverini Cosmos.
    http://nivala66.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  4. Täytyy siinä olla kovan kunnon lisäksi lujat jalatkin
    Korvien väliäkin se koettelee kun sisähallin rataa 116 kilometriä kiertää.
    Huh!

    VastaaPoista