keskiviikko 24. kesäkuuta 2026

Ennen vanhaan oli maratoneja.

 
Muistaakseni 2016 otettu kuva.
Lapissa järjestettiin ennen paljonkin maratonjuoksuja, Rovaniemelläkin oli pari maraa kesässä.
Ylitornio, Simo, Utsjoki, Äkäslompolo, Ranua, ainakin järjestivät maratonjuoksuja useampana vuona,
Posiolla juostiin ainakin yksimaraton, nämä nyt tuli näin yhtä äkkiä mieleen.
Nykyään sitten vain Ruskamaraton on vielä hengissä.

Laitampa tähän pienen yhteenvedon kymmenen vuoden välein kuinka osanottajamäärät, ja 2,½ ja 3 tunnin alittajien määrät ovat muuttuneet.

Vuosi:   Juoksijaa:   Alle 2:30:       Alle 3:00:
1985       5083        65.  1,28%       917.  18,04%
1995       6126        30.   0,49%      422.   6,89%
2005     12224        16.   0,13%      305.   2,50 %
2015     ------.           5.     ---           301.    -----
2025     10314        10.   0,10%      321,   3,11%
(Vuodelle 2015 minulta ei löytynyt maratonin juosseiden määrää)

Maratoonareiden määrä on taasen lähtenyt nousuun, kävi aika alhaisena koronan aikaan, eihän silloin kisoja pahemmin ollutkaan.
Tuonne varhaisempiin vuosiin verrattaessa nykyään harrastetaan enemmän osallistumismielessä, kun aikaisemmin -70 -80 luvulla oltiin enemmän kisamielellä mukana, senhän nuo prosenttiluvut osoittaa.

Mutta sehän on hyvä että liikutaan, ja kisaillakkin voi monella eri tasoilla, ja ainahan se juokseminen on kivaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti