torstai 6. helmikuuta 2014

Garminin Forerunnerin akun vaihto.

Eipä ole aurinkoa viellä Suomeentulon jälkeen näkynyt, eikä 10 päivän sääennustuskan lupaa kun pilvistä ja lumisadetta, onneksi kuitenkin lämpötila pysyy aivan pikkupakkasissa.
Epäilenkin että Urpilainen on lainannut auringon Kreikkaan,
mutta eipä hätää varmaan on lainalle saanut takuut Kreikkalaisilta "Teitä ei enää koskaan tule häikäisemään" sen takaamme.

Pari hiihtolenkkiä olen saanut tehtyä, kerran juoksulenkin ulkona ja pari mattojuoksua kuntosalilla, jossa olen myös neljänä päivänä rimpuillut kuntosalilaitteissa.
Ei se täällä oikein mikään innosta.

Tänään kuitenkin askartelin, paskartelin Garminin Forerunneriin uuden akun,
kun vanhassa akussa riitti virtaa enä puolentunnin käyttöön, täyteen ladattuna.
Hommahan käynnistyi väkivaltaiseen kellon kuorien avaamiseen puukkoa apunakäyttäen.
Seuraavaksi kohottelin kontaktikiskoja, paremman virrankulun varmistamiseksi.
Vanhasta akusta mittasin kumpi johdoista on +, punainenhan yleensä plus on, mutta aina ei siihenkään voi luottaa, parempi varmistaa kun katua.
Kellon sisus on niin paljon rompetta täynnä että tuskin sinne diodia virhekytkentää estämään on laitettu.
Sen jälkeen ei kun etsimään sopivankokoista akkua, löysin Konika Minoltan kameran akun, jonka ulkomitat sopivat tarkoitukseeni.
Sitten vain tinailemaan johdonpätkät akkuun.
Sen jälkeen tinailin akun johdot kellon johtoihin, ja oikosulun estämiseksi liitoksiin kutistesukat.
Hommahan käyttää näppärästi kun on tällaiset "kellosepän" vehkeet.
Sen jälkeen kellonpuliskot vastakkain ja jännitettään tapahtuuko mitään virtapainiketta painaessa.
Kello käynnistyi, varmistin viellä että latauskin toimii,
Tiedonsiirtopuolta en alkanut kokeilemaan vaan luotin senkin toimivan.
Sitten tulikin homman vaikein vaihe, pitää päättää millä liimalla kellonkuoret liimaa yhteen.
Käyttäisikö pikaliimaa, pitääkö se ja estääkö kosteuden pääsyn kellon sisuuksiin?.
Avatessa ehkä reunoihin tuli pientä epätasaisuutta.
Päädyin sitten Lidlin kaksois komponentti liimaan, saattoi kyllä olla huonokin valinta.
Menikö liimaa liikaa jopa kellon sisällekkin, ja saako kuoria enää irti toisistaan jos tarvetta tulee?
Liimauksen jälkeen 'kötöstin' kuoret tiiviisti toisiaan vasten kuminauhalla, liiman kuivumisen ajaksi.

Nyt kello on latauksessa, huomenna tai siis tänään kokeilen, pelaako laite ja kauanko akku kestää käyttöä yhdellä latauksella.
Hommalle tuli hintaa n.23 euroa.
Hommahan olisi varmaan ollut helpompi kellosepän vehkeillä, mutta vanhalla metallimiehellä työkalut ovat vähän isomman raudan käsittelyyn tarkoitettuja.

Tämmöstä täällä tänään.

7 kommenttia:

  1. Hieno homma, että sait kuntoon....lähetän sen oman sulle kun Perslantijaan kykenen....kestääköhän oma koppa enää sitä paluun mukanaan varmasti tuomaa "haikijaa huomista"...pärjäile!

    VastaaPoista
  2. Täälä pukkaa kyllä "haikeeta huomista", olis varmaan kannattanu pysyä vain viccyssä, eiku niin ko Torressa.

    https://www.youtube.com/watch?v=Rsbib7g-H6c

    VastaaPoista
  3. No pelittikö, ja kuinka kauan?

    VastaaPoista
  4. En vielä ole käyttänyt kun 1 tuntin 45 minuttia hiihtäen ja tunnin kävelylenkillä, ja viellä on akussa voimaa jäljellä.
    Ei oikein ole täysi innostus tuohon lenkkeilyyn,
    Kyllä näyttäis onnistuneelta korjaukselta, kunhan tässä Sotshin kisojen ja työn aiheuttamassa kiireessä kerkeään tuon akun keston yhdellä latauksella saan urheiltua.

    VastaaPoista
  5. Tänään 1 tunti ja 30 minuttia lisää akunkeston mittaukseen.
    Tilanne tänään 4 tuntia 15 minuttia nyt käyttöä takana, eikä ole vielä varotellut akun varauksen heikkenemisestä.

    VastaaPoista
  6. Onneksi on talviolympialaiset ruudussa!

    VastaaPoista
  7. Niin ja onneksi joukueeseen kuului Enni Rukajärvi

    VastaaPoista