tiistai 5. tammikuuta 2016

Cooperin testi.

Mister Kenneth H Cooper on syyllinen siihen miksi kokoonnuimme tänään Torreviejan urheilukentälle.


Minulle tämä oli elämäni toinen Cooperin testi, se ensimmäinenkin on juostuna tuolla samalla Torreviejan kentällä. Tänään matkaa taittui vaatimattomat 2735 metriä, ja sehän noiden laskukaavojen mukaan antaa maksimi hapenotoksi n.49 ml/kg, tähän on tultu.
Minulta on usein kysytty eikö teillä armeijassa juostu Cooperia?.
No ei kun Mr:Cooper ei ollut vielä keksinyt koko testiä, oon mie vain niin vanha.
Niin siinä ensimmäisessä Cooperissa meni 2952 m, ja vuosi oli 2012.

Niin tuolla armeijassa meillä oli sellainen kuntorata testi, jossa juostiin ehkä noin 2,5 kilometriä, ja välillä oli kaikenlaisia esteitä ylitettävänä ja alitettavana, ja lopuksi oli leuanveto, maksimipisteet leuanvedossa sai jollain 12-15 suorituksella (en muista).
Itse olin tullut armeijaan suoraan metsätöistä, ja olin tuolloin vielä hoikkapoika (mitä en kyllä ollut enää sotaväen päättyessä) ja voimatasapainot oli kohdillaan.
Urheilijan luonnollani päätin vähän näyttää leuanvedon mallia, kun olin vetänyt vajaan 20 leukaa, kajahti karjaisu "apinat pois tangolta että muutkin pääsee",
Että se siitä näytöksestä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti